Zakelijk gebruik van Facebook door InternetXP

Facebook is inmiddels een bekend fenomeen in de hedendaagse maatschappij. De meeste mensen hebben al een privé account op dit social media platform. Vreemd of niet wordt Facebook door de meeste mensen nog gezien als persoonlijk domein. Eigenlijk vreemd wanneer e bekijkt dat de hoge bezoekersaantallen én de mogelijkheid om direct in contact te staan met je doelgroep juist een prima marketingtool is dat de zakelijke markt goed kan gebruiken.

Voordat je een zakelijke pagina op Facebook kunt beheren, zul je toch eerst een eigen persoonlijke pagina moeten aanmaken. Facebook redeneert namelijk dat achter ieder bedrijf een persoon zit. Slimme actie dus. Overigens kun in je privacyinstellingen deze persoonlijke profielpagina op privé zetten, zodat het niet noodzakelijk is om naast de zakelijke pagina ook nog je privépagina bij te moeten houden. Zorg bij het aanmaken van een zakelijke pagina in ieder geval eerst dat deze helemaal in orde is voordat je deze gaat promoten. Plaats een bedrijfslogo én omslagfoto in je eigen huisstijl op de pagina en vul de verschillende tabs met relevante bedrijfsinformatie.

Nu kun je de wereld laten weten dat je ook zakelijk vindbaar op Facebook bent!

Nu kun je berichten gaan plaatsen. Zorg in ieder geval voor jouw doelgroep voor interessante content. Op die manier zullen personen je informatie delen en zal het aantal ‘likes’ op je pagina doen toenemen. Een must op Facebook is in ieder geval ieder bericht te vergezellen van een mooie afbeelding of leuker nog een filmfragment! Facebook is een vluchtig medium waarbij je echt de aandacht zult moeten trekken. Ook de frequentie van het posten van berichten is belangrijk. Zorg in ieder geval dat je wekelijks tijd inruimt om iets te posten.

In tegenstelling tot een website is de meeste Social Media interactief. Op ieder bericht dat je zult plaatsen, kunnen anderen op reageren. Dit kan zowel positieve publiciteit maar ook negatieve reacties opleveren. Maar juist in dit laatste kan een enorm voordeel liggen. Klachten hieven namelijk niet erg te zijn, zolang er maar hoor en wederhoor kan plaatsvinden. En dit is juist een sterk punt van Facebook; je kunt op een klacht actie ondernemen en in gesprek met elkaar gaan!

Statistieken
Facebook is bij uitstek een geweldig meetinstrument waarbij je precies kunt volgen welke berichten goed scoren en voornamelijk waarom juist deze berichten goed scoren. Op die manier leer je steeds beter begrijpen hoe je een succesvolle campagne kunt starten. Uiteindelijk zal het aantal bereikte personen ook toe gaan nemen. Waarbij alles juist afhangt van de moeite die je er zelf in zult steken.

Mocht je meer willen weten over het juiste zakelijk gebruik van Facebook kun je contact opnemen op info@internetxp.nl of bellen op 06-14715320